Heineken bloguje [wywiad]

Posted on Updated on

Popularność mediów społecznościowych sprawiła, że coraz więcej firm i marek decyduje się na prowadzenie bloga. Od kwietnia 2009 roku korzysta z niego również Grupa Żywiec dla swojej marki Heineken. O tym dlaczego warto założyć bloga, co jest najważniejsze w jego prowadzeniu rozmawiałam z brand PR managerem marki Heineken – Anettą Gołda.

heineken blog

Natalia Napora: Blog marki Heineken działa od kwietnia 2009r. Jak z perspektywy czasu ocenia Pani skuteczność tego narzędzia? Czy decyzja o założeniu bloga była trafna?

Anetta Gołda: Oczywiście. Heineken jest światowym liderem w dziedzinie innowacji, których przykładem może być unikalny Heineken DraughtKeg i  system Extra Cold – sposób serwowania piwa o znacznie obniżonej temperaturze (nawet poniżej 0 stopni Celsjusza), stosowany w najlepszych lokalach na całym świecie. Heineken to równiż spektakularne wydarzenia i sponsoring. Dzięki zaangażowaniu w muzykę marka przyciąga młodych konsumentów. Benicassim w Hiszpanii, Oxygen w Irlandii, węgierski Balaton Sound, wenecki Jammin’ Festival i polski Open’er Festival – to tam co roku jest marka Heineken Music, a razem z nią prawdziwe święto muzyki.   Od roku 2005 marka Heineken jest oficjalnym sponsorem rozgrywek piłkarskich UEFA Champions League – jednej z najbardziej prestiżowych imprez piłkarskich świata.

Działania marki podejmowane w Internecie również odzwierciedlają jej charakter. Obecna strona internetowa Heinekena to przykład nowoczesnych rozwiązań przyjaznych dla użytkowników. Blog i profil na Facebooku założone, w 2009, kiedy nie były to tak powszechne narzędzia marketingowe pozwoliły po raz kolejny na wyróżnienie i odróżnienie się marce od swoich konkurentów. Dzięki dialogowi podejmowanemu z konsumentem marka budzi emocje, jest kojarzona z konkretnymi walorami czy wydarzeniami.

NN: Jakie były Państwa motywacje do założenia bloga ?

AG: Dla marki Heineken bardzo ważne jest ciągłe szukanie nowych form komunikacji z konsumentem. To jej DNA.  Dlatego też blog Heineken to kolejne rozwiązanie, która ma tą komunikacje ułatwić.

NN: Jaka jest rola bloga w planie komunikacji marki Heineken? Czym blog wyróżnia się na tle innych działań z zakresu PR i jakie przynosi korzyści?

AG: Blog i treści w nim przekazywane są bardziej spersonalizowane niż standardowa komunikacja. Konsument ma wrażenie nieustającej rozmowy z marka, która przyjmuje dla niego konkretne oblicze. Blog jest również miejscem, gdzie marka może pokazać się od „ludzkiej”  strony np. wszystkie działania podejmowane z ramach CSR.

NN: Jak ocenia Pani efekty prowadzenia bloga marki Heineken Polska?

AG: Bardzo dobrze. Oprócz wymiernych korzyści w postaci zwiększonej ilości użytkowników (nowych i powracających) wiem również, że nasz blog jest źródłem inspiracji dla wielu innych marek i zespołów marketingowych. W zeszłorocznej edycji Heineken Web Award, zdobyliśmy nominację za projekt strony WWW (jej integralna częścią jest blog). Niestety nie wygraliśmy, ale prestiżowy jest sam fakt zdobycia nominacji; spośród ponad 100 zgłoszeń z całego świata, tylko 5 jest nominowanych do głównej nagrody. W zeszłym roku wygrała Brazylia z aplikacją na Iphone.

NN: Jakie są reakcje na bloga wewnątrz firmy? Czy pracownicy też na niego zaglądają?

AG: Pracownicy często i chętnie czytają wieści z bloga. Blog jest dla nich źródłem wiedzy o świecie Heinekena, świecie kręcącym się nie tylko wokół produktu, ale także i przede wszystkim wokół ludzi.

NN: Jaka jest wg Pani recepta na sukces bloga firmowego?

AG: Marka musi wiedzieć, co chce powiedzieć swoim użytkownikom. Przede wszystkim jednak marka musi mieć „co” powiedzieć.  Uważam, że nie ma co się porywać na bloga czy Facebooka,  jeżeli Twój brand jest, mówiąc brutalnie, nudny.

NN: Jaki największy błąd popełniliście w trakcie prowadzenia bloga lub przed jego założeniem?

AG: Na samym początku istnienia bloga zrobiliśmy błąd i zablokowaliśmy możliwość komentarzy. Niestety, nie wszyscy w zespole byli gotowi na tak rewolucyjne rozwiązanie, jak poznanie opinii konsumenta i komentować nie można było. Od początku 2010 można komentować, ale komentarze pojawiają się sporadycznie.

NN: Jakie są największe trudności i wyzwania w prowadzeniu bloga firmowego?

AG: Kontent, kontent i jeszcze raz kontent.

NN: Czy może Pani podać  kilka rad lub ostrzeżeń jak prowadzić bloga firmowego?

AG: Osobom, które planują prowadzić bloga firmowego mogę poradzić, by zawsze dbały o jego treść . To, co zamieszczamy na blogu musi zainteresować naszych użytkowników.  Kolejna rada i zarazem ostrzeżenie: nie bójcie się komentarzy. Jeżeli blog ma służyć poprawie komunikacji, powinniśmy wchodzić w interakcję z użytkownikami.

NN: Jakie są dalsze plany rozwoju bloga?

AG: Trwają intensywne prace nad strategią komunikacji marki w 2011. Niestety nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę ujawnić, że blog nie zniknie z naszej strony.

[Niniejszy wywiad jest częścią projektu „Blog jako narzędzie PR”. Recenzje i wywiady blogów mają służyć wymianie wiedzy i dyskusji na temat zastosowania blogów przez profesjonalistów PR w Polsce.]

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s