Zapach sprzedaje [recenzja]

Posted on

Czy można zrobić biznes na zapachu? Jeśli tak to niewątpliwie trzeba umieć wodzić za nos. Czekolada, kawa, czy jaśmin – każdy z nas ma jakąś woń wywołującą pozytywne emocje. Skoro zapach może wpłynąć na decyzje konsumenckie to jest to ogromnie ciekawe narzędzie komunikacji marketingowej. Mimo iż marketing zapachowy jest tematem niedocenianym w Polsce, od 2006 roku istnieje blog poświęcony jego tematyce.

Blog marketingzapachowy.info to najdłużej działająca w Polsce strona internetowa poświęcona roli zapachu w procesie sprzedaży oraz w interakcjach międzyludzkich.

To miejsce, w którym znajdziemy najważniejsze informacje o ciekawych konferencjach, seminariach czy eventach z zapachem w tle. Jest tu spis firm zajmujących się marketingiem zapachowym oraz skromna baza publikacji prasowych i internetowych. Są tu newsy, artykuły i wywiady, wypowiedzi naukowców i osób z branży zajmujących się lub zainteresowanych aromamarketingiem. A wszystko to napisane profesjonalnym, dziennikarskim językiem. Blog jest bardzo czytelny i przejrzysty. Informacje są logicznie uporządkowane w zakładkach.

Osobiście najbardziej przypadł mi do gustu dział ciekawostek, w którym mogłam przeczytać na przykład o tym, że ulubionym zapachem Brytyjczyków jest zapach opiekanego chleba, że ktoś wymyślił pachnące worki na śmieci, a ryby lepiej biorą na zapachowe przynęty – trzeba jedynie wiedzieć czy dany gatunek ryb bardziej lubi szafran, wanilię czy czosnek.

Blog o zapachu powinien pachnieć i marketingzapachowy.info poniekąd to robi. Ozdobiony fotografią soczystych pomarańczy i zielonego jabłka oddziałuje na wyobraźnie tak, że każdy kto widzi ten obraz przypomina sobie zapach świeżych owoców.

zapachowy

Mimo tych wszystkich zalet blog pozostawia wiele do życzenia. Przeszkadza mi pustka w zakładce „zespół redakcyjny”. W poszczególnych newsach i artykułach znajdujemy informacje o sukcesach i sukcesikach autorów, sporadycznie pojawiają się również ich skromnie napisane sylwetki i zdjęcia, jednak niektórzy czytelnicy, tacy jak ja, cenią sobie personalizację przekazu i lubią wiedzieć coś na temat osób, które nadają do nich komunikat.

Brakuje mi również osobnego działu dostarczającego newsów o charakterze czysto naukowym. Na portalu znajduje się kilka bardzo cennych, naukowych artykułów i aż żal że jest ich tak mało. Wchodząc po raz pierwszy na stronę tego bloga, oczekiwałam większej ilości artykułów z dziedziny neuromarketingu, bo jeśli mówimy o tym, że zapach coś sprzedaje to wypadałoby wyjaśnić dlaczego człowiek tak reaguje na aromat? Dlaczego woń rozpylona w sklepie ma stymulować mój organizm do kupowania?

Największym problemem bloga jest mała interakcja z odbiorcami. Słowo „dyskusja” na tej stronie nie istnieje. Blog powinien być miejscem wymiany poglądów natomiast w ciągu 4 lat istnienia bloga na jego stronach pojawiło się dosłownie kilka komentarzy, w dodatku pozostawionych bez odpowiedzi redakcji.

Można się również skarżyć na regularność wpisów. Pojawiają się czasem raz na miesiąc, czasem raz na kilka miesięcy. Na pierwszej stronie bloga razi w oczy to, że między wpisem z życzeniami bożonarodzeniowymi a tym ze zdjęciem jaj wielkanocnych znajduje się zaledwie jedna notka. Marketing zapachowy jest tematem niszowym, jednak gdy prowadzi się blog czy portal wyspecjalizowany w jednym temacie, mimo wszystko powinno się kłaść nacisk na regularność wpisów. Brak wpisów to brak bloga, bo kiedy czytelnicy przez kilka miesięcy nie dostają świeżych informacji po prostu zapominają o istnieniu takiego źródła. Wówczas może nie pomóc nawet dobre pozycjonowanie strony.

Podsumowując, uważam że w blogu marketingzapachowy.info drzemie spory potencjał. Kiedy już jakaś informacja ląduje na stronie jest profesjonalna, dopracowana i interesująca. Jednak blog wymaga większego wkładu pracy, ponieważ wygląda trochę tak, jakby autorzy o nim zapomnieli.

[Niniejsza recenzja jest częścią projektu „Blog jako narzędzie PR”. Recenzje i wywiady blogów mają służyć wymianie wiedzy i dyskusji na temat zastosowania blogów przez profesjonalistów PR w Polsce.]

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s