ParaPR, czyli blog o Nokii N97 [recenzja]

Posted on

Nokia, fiński producent telefonów komórkowych, to marka której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Światowa sprzedaż na poziomie 500 mln. egzemplarzy telefonów i zyski rzędu 40 miliardów euro rocznie, czynią ją najpotężniejszą i najpopularniejszą marką w branży.

Blog o Nokii N97 z pewnością nie jest arcydziełem pod względem graficznym co wbrew pozorom jest jego zaletą, ponieważ bardziej intuicyjny być już nie może. Poza tym prowadzenie bloga poświęconego produktowi tej marki nie wymaga zbyt wielkich nakładów pracy grafika bo kultowe już logo firmy w pełni rekompensuje wszelkie niedociągnięcia w tej kwestii. Przejrzystość strony sprawia, że nawet ci użytkownicy, którzy wcześniej nie miel kontaktu z żadnym blogiem (choć patrząc na rozbudowane funkcje Nokii N97, raczej nie są oni grupą docelową) bez problemu odnajdą informacje, których szukają.

nokia blog

Blog o Nokii N97 jest blogiem produktowym, a więc jego żywotność jest nieco ograniczona. Na przestrzeni 3 miesięcy, powstały zaledwie 24 posty. Jednak nie ilość a wartość merytoryczna ma tu kluczowe znaczenie. Pierwszy wpis został dodany 4 lipca, a więc 5 dni po oficjalnej premierze telefonu. Większość wpisów pełni rolę tutoriali, które pozwalają w pełni wykorzystać te ciekawsze i bardziej skomplikowane funkcje telefonu jak geotagging czy korzystanie z portalu Facebook. Każdy z 7 autorów bloga daje również praktyczne wskazówki w kwestiach dużo bardziej przyziemnych i wydawałoby się banalnych. Możemy dowiedzieć się jak zorganizować naszą listę kontaktów, jak przeglądać pocztę elektroniczną, a nawet jak przy pomocy aparatu 5 Mpx wykonać artystyczne zdjęcie. Żywot bloga wieńczył konkurs w którym główną nagrodą był oczywiście telefon Nokia N97.

Konkurs rozstrzygnięto, telefon powędrował do zwycięzcy, a blog od 22 września minionego roku stoi w bezruchu, bo omawiany model (jak to w brutalnym świecie nowinek technologicznych bywa) nie jest już niczym niezwykłym.

Wszystkie te zabiegi ( począwszy od stworzenia samego bloga produktowego, przez jego zawartość merytoryczną, na konkursie kończąc) można byłoby potraktować jako stricte PR-owskie gdyby nie fakt, że całym przedsięwzięciem zajęli się ludzie niezwiązani bezpośrednio z Nokią, a z portalem komorkomania.pl. Tak więc czy omawiany blog można nazwać narzędziem PR firmy Nokia? Jeżeli tak to z pewnością efekt nie jest zamierzony. Rolą autorów jest bardziej recenzja, ocena i omówienie samego modelu oraz jego wybranych funkcji. Wynika to oczywiście z charakteru ich macierzystego portalu, który jak sama nazwa wskazuje, trudni się tematyką telefonów komórkowych. Nie sądzę więc aby blog tworzony był specjalnie na potrzeby premiery Nokii N97, tym bardziej, że firma nie praktykowała tego typu działań przy wchodzeniu na rynek jakiegokolwiek innego modelu, a więc nie jest to do końca spójne z jej strategią.

Blog http://nokia-n97.komorkomania.pl/ można ocenić jak najbardziej pozytywnie z punktu widzenia fanatyka telefonów komórkowych. Gdyby faktycznie był on produktem Nokii i miał pełnić funkcję narzędzia PR z pewnością doszukalibyśmy się kilku niedociągnięć. Można jedynie przypuszczać, że gdyby to koncern z Espoo „osobiście” wziął się za prowadzenie bloga o jakimkolwiek modelu sygnowanym swoim logo, nie miałby on sobie równych.

[Niniejsza recenzja jest częścią projektu „Blog jako narzędzie PR”. Recenzje i wywiady blogów mają służyć wymianie wiedzy i dyskusji na temat zastosowania blogów przez profesjonalistów PR w Polsce.]

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s