Jakie firmy powinny prowadzić bloga firmowego?

Posted on Updated on

Może to nie całkiem oczywiste, ale nie wszystkie rodzaje firmy mogą w równym stopniu skorzystać na prowadzeniu blogów firmowych. Pewne rodzaje działalności czy branże bardziej sprzyjają osiągnięciu konkretnych zysków z prowadzenia bloga, lepszym efektom PR-owym czy wreszcie zyskać za lepszym pozycjonowaniu strony firmowej w wyszukiwarkach.

Jedną z takich list przedstawił Robert W. Bly, w swojej książce”Blog Schmog”. Należy tutaj nadmienić, że Bly nie należy do entuzjastów blogowania w ogóle, a zwłaszcza blogowania firm. Zatem jeśli jeden ze sceptyków wymienia jednak jakąś listę firm, którym łatwiej osiągnąć bezpośrednią korzyść z założenia i prowadzenia bloga – coś w tym jest.

Celowo sięgam do przykładu sceptyka, aby dodać trochę obiektywizmu to tematu blogowania w firmie. Poniższa lista zawiera także moje własne punkty i komentarze.

Rodzaj działalności jaki sprzyja prowadzeniu bloga firmowego:

  • Firmy, które żyją z kapitału intelektualnego. Firmy doradcze, programistyczne, projektanci i designerzy, architekci i inne rodzaje firm, które czerpią zyski ze sprzedawania swojego know-how. W tym przypadku blog jest dobrym narzędziem, aby prezentować swoje kompetencję i budować pozycję ekspercką.
  • Firmy, których klienci lubią rozmawiać lub czytać o produktach. Chodzi tutaj o firmy, których produkty posiadają klientów o silnych związkach emocjonalnych z marką produktu lub usługi. Robert Bly podaje tutaj przykłady np. smakoszy kawy czy herbaty, zdjęć cyfrowych, podróżowania, etc. Myślę, że można tutaj zaliczyć bardzo wiele firm z różnych branż i sektorów. Kluczem jest posiadania jakiejś lojalnej i silnie związanej z marką grupy klientów (nawet biznesowych), którzy chętnie poza praca będą także czytać o tym co jest dla nich interesujące.
  • Firmy, które posiadają klientów, którzy poszukują informacji. Czyli takie, która operują w wysoko wyspecjalizowanej branży lub oferują złożone produkty. Można tutaj zaliczyć wszelie produkty związane ze skomplikowanym hobby: akwarystyka, hodowla zwierząt, filatelistyka ale także półprofesjonalne produkty fotograficzne, malarskie czy inne. Każdy rodzaj działalności, który wymaga od konsumenta posiadania ponadprzeciętnej wiedzy w danym temacie. Firma która jest producentem, dystrybutorem czy sprzedawcą będzie mogła dostarczyć takiej grupie dużo więcej ciekawych informacji o swojej branży i produktach, właśnie za pośrednictwem bloga.
  • Działalności kontrowersyjna lub często zmieniająca się. Kontrowersja w znaczeniu wywoływania emocji lub przeciwstawnych opinii. Takimi tematami mogą być np. ekologia, sztuka, ale także różne, czasami sprzeczne modele biznesowe. W przypadku działalności biznesowej, które ulega szybkim lub częstym zmianom można podać przykład rynków o zmieniającej się legislacji czy warunkach działalności. Ta kategoria pozwala z jednej strony na prezentowanie opinii, poglądów firmy w danym temacie i opowiadania się po jednej ze stron, a z drugiej, np. prezentować na bieżąco zmieniające się uwarunkowania prawne i ich konsekwencje.
  • Samozatrudnienie. Osobom prowadzącym działalność na własny rachunek blog może posłużyć do budowania pozycji eksperckiej oraz wytworzenia rozpoznawalności w branży.
  • Firmy technologiczne i oferujące usługi lub produkty dla biznesu. Firmy technologiczne mają łatwość w wykorzystaniu blogów, ponieważ większość z ich klientów stanowią osoby dobrze obeznane z komputerami i technologią. Rozumieją one znacznie lepiej niż przeciętni internauci możliwości jakie dają blogi. Podobnie w sytuacji kierowania bloga do osób w innych firmach – są to osoby lepiej wykształcone i zapewne dużo częściej korzystające z sieci. Ponadto jeśli prowadzimy firmę świadcząca usługi dla biznesu, dużo bardziej prawdopodobne jest, że nasi potencjalni klienci będą szukać informacji o naszych usługach właśnie przez internet – a tam dzięki naszemu blogowi mogą nas łatwiej znaleźć.

Jeśli twojej firmy nie możesz przypisać do którejkolwiek kategorii nie oznacza to, że nie możesz prowadzić bloga. To tylko jedna z bardzo wielu kategoryzacji, której zadaniem jest raczej przybliżenie różnych sposobów i zastosowań blogów niż dawanie jednoznacznych odpowiedzi, na to kto może je tworzyć.

Blog Robert’a Bly

Advertisements

4 thoughts on “Jakie firmy powinny prowadzić bloga firmowego?

    NumerStartowy said:
    7 Listopad 2007 o 2:54

    Ja bym jeszcze dodał jeden punkt. Chodzi o firmy, które chcą się w sposób zrozumiały komunikować z pracownikami, szczególnie w organizacjach rozproszonych. Taki blog spełnia dwie funkcje – po pierwsze zapewnia komunikację z góry do dołu bez konieczności wysyłania maili czy memo a dodatkowo mamy możliwość otwartego feedbacku. Po wtóre taki blog może być płaszczyzną do wewnętrznej promocji różnych inicjatyw, które się dzieją w firmie np. tylko w obrębie jednego działu (tzw. wpisy gościnne).
    Obserwuje właśnie taki blog od jakiegoś czasu i muszę przyznać, że coraz bardziej podoba mi się wykorzystanie tego narzędzia do kom. wewnętrznej.

    Lubię

    Akwarystyka.path.pl said:
    24 Listopad 2007 o 12:21

    Najbardziej przemawia do mnie punkt pierwszy. Ale dorzucę jeszcze… że praktycznie każda firma może prowadzić bloga, problogga, webzina, czy jak tez inaczej nazywac wlasne wydawnictwo periodyczne. Ale oprócz kryterium merytorycznego trzeba brać pod uwagę równiez zasięg. Np. lokalny sklep AGD, nie ma sensu prowadzić bloga o np. telewizorach, ale np. duży sklep internetowy jak najbardziej. Dzięki temu, że działa na terenie całego kraju, taki blog przełożyć się może na sprzedaż.

    Lubię

    Akwarystyka said:
    19 Listopad 2008 o 3:12

    Bardzo dobry artykuł. Konkretny i rzeczowy.

    Lubię

    Ciąża said:
    20 Styczeń 2009 o 12:09

    No wreszcie ciekawy posta na ten temat. popieram przedmówców 🙂

    Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s